Logistica 4.0 - o provocare dificilă sau o oportunitate de dezvoltare?
1. Ce este logistica 4.0?
Termenul de „logistică” în sine a apărut cu mult timp în urmă, în jurul secolului al X-lea. Inițial, însă, acesta nu a fost folosit decât în context militar. Astăzi, poate fi utilizat în aproape orice domeniu al vieții și este un termen foarte universal. Raționalizează și sistematizează activitățile, ceea ce se traduce prin realizarea rapidă a obiectivelor propuse.
În ceea ce privește afacerile, logistica este strâns legată de cea de-a patra revoluție industrială, care îmbină automatizarea și digitalizarea proceselor de depozitare. Conceptul general depășește o singură companie. Cu logistica 4.0, se creează o rețea de interconectare în întregul lanț de aprovizionare.
De ce spunem despre întreaga revoluție „Industria 4.0”?
Pentru a clarifica întreaga situație, permiteți-mi să vă reamintesc că au mai existat și alte momente-cheie în dezvoltarea industriei:
– Industria 1.0 a fost marcată de inventarea motorului cu aburi, astfel încât începutul secolului al XIX-lea poate fi considerat ca fiind începutul producției în masă.
– Industria 2.0 a fost marcată de electrificare, care s-a tradus prin dezvoltarea benzilor de producție.
– Industria 3.0 datează din a doua jumătate a secolului al XX-lea, datorită apariției calculatoarelor și a accelerării puternice a fluxurilor de informații.
Pe baza tuturor celor trei revoluții, Industria 4.0 adaugă încă un pas. Ea schimbă nu numai modul în care sunt fabricate produsele, ci și formele în care acestea sunt distribuite și stocate. În final, îmbunătățește, de asemenea, în mod semnificativ contactul și schimbul de informații între companii și clienții acestora.
Să ne uităm acum la tot ce ține de ramura depozitelor. Logistica cuprinde aici întregul lanț de achiziții, de la simpla plasare a comenzii până la furnizarea de servicii post-vânzare. Sarcinile zilnice au fost deja optimizate de mai mulți ani cu ajutorul celor mai noi tehnologii (de exemplu, WMS), iar scopul final este acela de a reduce la minimum munca umană. Sunt introduse vehicule inteligente, cu autoînvățare și cu sisteme complete de monitorizare. Cu ajutorul senzorilor (de exemplu, senzori optici), acestea pot optimiza traseul și activitățile secvențiale efectuate.
2. Elementele constitutive ale logisticii 4.0:
– analiza continuă a datelor care face posibilă o reacție rapidă la schimbările de pe piață,
– utilizarea big data,
– supravegherea lanțului de furnizare informatizat,
– introducerea conceptului de multicanale.
3. Provocări și riscuri posibile:
– cantitatea mare de date care trebuie procesate,
– creșterea competitivității, care se traduce prin maximizarea eficienței întregului proces în întreprindere,
– digitalizarea necesară a industriei. Companiile care doresc să rămână pe piață trebuie să investească în cercetare și dezvoltare și să implementeze inovații în procesele logistice,
– formarea și pregătirea corespunzătoare a angajaților. Sunt necesare cunoștințe moderne pentru a implementa inovațiile tehnologice și pentru a le utiliza conform destinației,
– securitatea cibernetică. Pentru buna funcționare a întregii întreprinderi, trebuie să se aibă grijă de securitatea datelor și de funcționarea întregului sistem. În zilele noastre, atacurile de hacking sau furtul de date sunt din ce în ce mai frecvente și trebuie să fim protejați în mod adecvat împotriva lor.
4. Drumul către logistica 5.0.
Logistica 5.0 presupune adăugarea la ipotezele actuale a următoarelor elemente:
– factorul uman,
– durabilitate,
– elasticitate.
Aici este acceptat faptul că, în ciuda întregii tehnologii, cel mai important este lucrul cu oamenii. Profesioniștii sunt priviți ca o investiție pe termen lung. În activitatea pe care o desfășoară, aceștia trebuie să se simtă confortabil și să aibă o pregătire specializată adecvată.
Toate operațiunile sunt susținute de inteligența artificială, iar toate datele trebuie să fie securizate în mod corespunzător și stocate în siguranță.
5. Viitorul.
Cum se poate rezuma ceea ce se întâmplă în prezent în domeniul logisticii? Cu siguranță, trebuie să recunoaștem orice transformare radicală, drept o realitate pe care, în ciuda temerilor noastre, nu o putem opri. Așadar, singura soluție este să cunoaștem și să înțelegem această transformare. Nu are rost să ne luptăm cu inevitabilul, cea mai bună opțiune este să ne alăturăm acestor noi tendințe și să ne adaptăm compania/depozitul la cele mai favorabile soluții.
Articole recomandate:
Piața de e-commerce. Oportunități și amenințări.
În ultimul deceniu, piața de comerț electronic a suferit o metamorfoză uriașă. Inițial, comercianții cu tratau acest tip de...
Logistica 4.0 – o provocare dificilă sau o oportunitate de dezvoltare?
Termenul de „logistică” în sine a apărut cu mult timp în urmă, în jurul secolului al X-lea. Inițial, însă, acesta...
Roboții de depozit ca element al proceselor logistice.
Baza pentru automatizarea proceselor logistice din depozit și pentru funcționarea eficientă a acestora este atât utilizarea tehnologiei moderne, cât existența...
Plicuri. Tipuri și utilizarea lor.
La prima vedere, un plic este un ambalaj de hârtie folosit pentru a trimite scrisori sau alte obiecte plate prin...
Cum împachetez o carte pentru expediere pentru a evita deteriorarea ei?
Cel mai probabil, se poate spune că toată lumea s-a întâlnit deja cu un colet care conține o carte. Cumpărarea...
Lasă un răspuns