Piața de e-commerce. Oportunități și amenințări.
1. Schimbările care au loc pe piața de e-commerce.
În ultimul deceniu, piața de comerț electronic a suferit o metamorfoză uriașă. Inițial, comercianții cu tratau acest tip de afacere doar ca pe o mică completare a unui magazin staționar. Nimeni nu și-a imaginat măcar că aceasta se va schimba în mod radical în doar câțiva ani. În raportul Camerei Economiei Electronice se arată că numărul persoanelor care au cumpărat online în această perioadă este de 9/10, ceea ce reprezintă o creștere de la 45% la 87%.
Nu se poate nega faptul că această schimbare a fost puternic influențată de pandemia COVID-19, care a obligat întreprinzătorii să recurgă la soluții online, iar clienții lor să se adapteze rapid în acest mediu extrem de digitalizat.
În plus, furnizorii au câștigat capacitatea de a ajunge la un public mai larg, indiferent de locația lor pe harta lumii.
2. Posibile domenii de schimbare.
Cel mai mare câmp de schimbări și de luptă a companiilor pentru atragerea consumatorilor devine viteza și calitatea realizării comenzilor. Acest lucru impune o muncă intensă în ceea ce privește gestionarea expedierilor și a retururilor de comenzi. Nu numai timpul contează, ci și corectitudinea procesării acestora.
O tendință cu creștere rapidă se dovedește a fi acum ‘quick commerce’, care în unele zone oferă livrări instantanee în 10-15 minute sau chiar în aceeași zi (‘same day delivery’).
Creșterea numărului de comenzi online are ca rezultat, de asemenea, obținerea de către companie a unei cantități mari de date despre clienți, pe care le poate folosi pentru o profilare mai precisă și pentru a direcționa acțiunile ulterioare în funcție de preferințele și orientările acestora.
3. Analiza pieței.
Pentru a analiza piața e-commerce, este necesar să examinăm mai mulți factori:
– inflația. Existentă o perioadă lungă de timp, aceasta îi determină pe clienți să se orienteze către cumpărăturile online, unde pot găsi prețuri mai mici și promoții atractive. Cu acest prilej, este ușor de observat că gradul de conștientizare a consumatorilor a crescut. Oamenii cumpără cu atenție, analizând cu atenție prețurile și alegând cele mai atractive oferte pentru ei.
– utilizarea de tehnologii moderne. Orice inovație care sprijină funcționarea magazinelor online are ca efect stimularea creșterii vânzărilor online. Automatizarea proceselor logistice, creșterea disponibilității automatelor de preluare coletelor sau a plăților cu amânare stimulează clienții să plaseze comenzi. Acest lucru îmbunătățește competitivitatea ofertei online în comparație cu cea a magazinelor staționare. În frunte se plasează, de asemenea, tranzacțiile mobile-first, adică tranzacțiile efectuate într-un loc și într-un moment care depind exclusiv de preferințele consumatorului. Aceștia nu trebuie să fie legați de birouri sau de computere, iar smartphone-ul în sine este un dispozitiv cu care practic nimeni nu se desparte niciodată.
– lupta pentru clienți prin campanii de marketing. Publicitatea realizată în mod corespunzător are puterea de a influența deciziile de cumpărare ale consumatorilor.
– schimbări în profilul clienților, legate de schimbările de generații și de obiceiurile înrădăcinate ale consumatorilor. Generațiile mai tinere consideră cumpărăturile online ca fiind o activitate absolut naturală, în timp ce generațiile mai în vârstă trebuie încurajate și motivate corespunzător.
– imprevizibilitatea. Trebuie să ne confruntăm nu numai cu inflația, ci și cu o cerere slabă, cu tensiuni sporite pe scena internațională sau cu vecinătatea ostilităților din Ucraina.
Consumatorii aleg ofertele care le sunt cele mai convenabile. Pentru a ține pasul cu tendințele și pentru a crește vânzările, proprietarii de magazine online trebuie să se intereseze de noutățile disponibile și să dezvolte în mod conștient noi căi de distribuție.
Cheia succesului este gestionarea coordonată a diferitelor canale în combinație cu un lanț de livrări extins.
4. Riscuri recunoscute.
Cu toate acestea, comerțul electronic nu este lipsit de riscuri. Cele mai mari dintre acestea includ:
– breșele de securitate și sustragerea conturilor utilizatorilor,
– furtul de date de pe site-urile web ale magazinelor și transferarea lor la concurenți (inclusiv prețurile, descrierile produselor etc),
– fraudele privind tranzacțiile cu carduri de plată și atacurile cu carduri de cadouri.
Intensificarea acțiunilor concurenței poate genera o cursă a prețurilor, care are un impact major asupra marjelor și a rentabilității activității.
Modificările în legislația care definește normele de protecție a datelor pot fi, de asemenea, problematice. Acest lucru duce la o serie de restricții privind marketingul digital care subminează strategiile de vânzări și promovare.
5. Concluzii.
Exista numeroase opinii care afirmă că va fi greu să ne întoarcem la vremurile stabile și ușor de anticipat din al doilea deceniu al secolului XXI. Cel mai sigur model de afaceri va trebui să se bazeze pe funcționarea într-un mediu volatil și extrem de incert. Acest lucru necesită o mulțime de schimbări și actualizări ale proceselor actuale.
Analizând datele disponibile pe site-urile web ale ramurilor de activitate, se poate observa că, începând cu luna ianuarie a acestui an, se înregistrează o scădere vizibilă a cererii în toate sectoarele. Inflația de două cifre și factorii geopolitici joacă un rol important în acest sens. Experții presupun că totul va evolua ascendent de îndată ce războiul din Ucraina se va termina.
Articole recomandate:
Piața de e-commerce. Oportunități și amenințări.
În ultimul deceniu, piața de comerț electronic a suferit o metamorfoză uriașă. Inițial, comercianții cu tratau acest tip de...
Logistica 4.0 – o provocare dificilă sau o oportunitate de dezvoltare?
Termenul de „logistică” în sine a apărut cu mult timp în urmă, în jurul secolului al X-lea. Inițial, însă, acesta...
Roboții de depozit ca element al proceselor logistice.
Baza pentru automatizarea proceselor logistice din depozit și pentru funcționarea eficientă a acestora este atât utilizarea tehnologiei moderne, cât existența...
Plicuri. Tipuri și utilizarea lor.
La prima vedere, un plic este un ambalaj de hârtie folosit pentru a trimite scrisori sau alte obiecte plate prin...
Cum împachetez o carte pentru expediere pentru a evita deteriorarea ei?
Cel mai probabil, se poate spune că toată lumea s-a întâlnit deja cu un colet care conține o carte. Cumpărarea...
Lasă un răspuns